30 minut po půlnoci

S maximálním nasazením přinášíme recenzi na Oscara nominované podívané od solidní rutinérky Kathryn Bigelow. Kontroverzní téma, vydatná stopáž hodná historického eposu, vynikající strnulé herecké výkony a struktura pozvolna se stahující smyčky kolem krku – to je 30 minut po půlnoci.

Kathryn Bigelow má mezi ženami – režisérkami výjimečné postavení, militantní témata, která často zpracovává, se v jejích posledních snímcích vytříbila natolik, že za předcházející titul Smrt čeká všude získala Oscara. Jejím dalším nadějným želízkem ve válečném ohni je i kontroverzní snímek 30 minut po půlnoci.

Nálepka "kontroverzní" doprovázela nový film Kathryn Bigelow ještě předtím, než padla jeho první klapka. Snímek 30 minut po půlnoci totiž mapuje jeden z největších "honů na člověka" v historii, aneb lov Usamy Bin Ládina v podání americké CIA.

Zabývat se detailním popisem děje nemá v tomto případě smysl, vzhledem k tomu, že je již známo, jak se Bin Ládinův osud vyjasnil. Proto je zde podstatnější forma. Střípky a detaily, ze kterých se postupně skládá komplikovaná mozaika vztahů, je přímo ukázkovým ne-akčním dramatem byrokratických procesů, politických kliček a konspirací.

Občasné záběry ze skutečných teroristických útoků společně s nekompromisním ztvárněním metod vyslýchání zajatců americkou CIA vykazují téměř dokumentární nezaujatost. Podobně znepokojivý pocit zanechávají i téměř odpsychologizované postavy, přičemž Jessica Chastain je za svou roli chladné a odhodlané agentky Mayi nominována na Oscara. Její chladný až asketický výraz z ní činí jednu z nejzáhadnějších ženských postav bigelowského univerza.

30 minut po půlnoci ukazuje události silně spjaté s novodobou (nejen) americkou historií poměrně s odstupem, vezmeme-li v úvahu, že je sama režisérka americkou občankou. Daří se jí udržet dostatečný distanc, aby se film nestal bezduchou oslavou amerických hodnot a vlastenectví. Veškeré konfrontace a přestřelky jsou pojaté téměř minimalisticky (v rámci akčních/válečných snímků), i když velkolepé exploze ani zde nechybí, američtí vojáci a agenti nejsou neohrožení ani extrémně charakterní patrioté, jsou jen stejně jako jejich protějšci ve vleku procesů, kterým možná příliš nerozumí.

30 minut po půlnoci uhlazenými filmovými prostředky reflektuje důležité historické události, rozhodně není nesrozumitelný a filmařsky se jedná skutečně o mistrovsky poskládaný film.

Michala Benešovská

Hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

30 minut po půlnoci

(Zero Dark Thirty)

Režie: Kathryn Bigelow

Další články v kategorii