Žánr vědeckofantastických snímku zažívá v posledních letech bezesporu renesanci. K dispozici jsou pokročilé nástroje na tvorbu neuvěřitelných CGI efektů a hvězdy se situaci pružně přizpůsobily a jsou schopné neúnavně natáčet před zeleným plátnem. Obecně však důraz na spektakularitu odvádí pozornost od příběhů, které se staly přítěží.
Tom Cruise se v posledních letech objevil v několika výrazných sci-fi filmech jako například Válka světů nebo Minority Report, kde ztvárnil v podstatě totožného hrdinu – obětavého otce, který pro rodinu udělá cokoliv a jehož sobecké důvody se časem ukazují jako shodné s vyšším dobrem. A v tomto správňáckém tahu Cruise pokračuje i v Nevědomí.
Budoucnost, lidé ve válečné vřavě opět zlikvidovali Zemi. Údajně se na ní nedá žít. Jack je údržbář, většinu dnů tráví tak, že zkoumá zbytky zpustošené civilizace a opravuje zaseknuté roboty. Jack je součástí systému, který mu poskytuje útočiště a výhody, ale také monitoruje a určuje jeho konání. Tento všeobjímající systém, který řídí rozhodná Sally, disponuje unikátními technologiemi světa budoucnosti, jako jsou hi-tech vznášedla nebo vzdušná obydlí a účinné zbraně. Ze své minulosti si toho Jack moc nepamatuje, ale vše se změní, když při průzkumu narazí na havarovanou loď a jediná přeživší je žena, která se objevuje v jeho snech. Brzy se Jack střetne s vůdcem undergroundové odbojové armády Beechem a začne se dozvídat věci, které zásadně změní jeho dosavadní život.
Fikční svět Nevědomí je úchvatný, vybízí k prozkoumání a je do všech detailů až fetišisticky propracovaný. Zdevastovaný post-apokalyptický svět se přímo exhibuje a je dokonalou ukázkou současného stavu všemocných počítačových technologií, které mají dnešní trikaři k dispozici. Speciální efekty, CGI a výprava jsou bezesporu ohromující. Soundtrack je podbízivě líbivý, jak se na hollywoodský megafilm patří, za což je v případě Nevědomí zodpovědná francouzská elektro formace M83. Další důležitý klad.
Cruise nedávno překročil padesátku, ale současné hvězdy téměř nestárnou. A proto působí Cruise jako partner téměř o dvacet let mladší Olgy Kurylenko relativně přirozeně. Cruise je opět ve své typické poloze klaďase, který je nakonec ještě správnější, než se zdá. Ostatní zúčastněné hvězdy působí vedle Cruise neúměrně staticky. Tyto hvězdné vycpávky kromě Kurylenko doplňují ještě Morgan Freeman jako Beech, Mellisa Leo jako Sally a v malé roličce se objeví i Zoe Bell.
Svůj obdiv k velikánům klasického sci-fi vyjadřuje Kosinski v každém záběru, avšak občas se nelze ubránit dojmu, že více než o citace, se jedná o obyčejné vykrádání (především Kubricka, Tarkovského ale například i Wachowských, Emmericha, Lucase a v neposlední řade snímku Moon Duncana Jonese).
Nevědomí však nejvíce trpí hloupým scénářem a "naklonovaným" příběhem, jehož konec a poselství (dá-li se o něčem takovém vůbec mluvit) jsou opravdu směšné. Samotný příběh je prostý a tupě eklektický, snaha vyjádřit univerzálnost a bezbřehost pravé lásky je korunována koncem hodným těch nejstupidnějších hollywoodských produkcí. V tomto ohledu je potenciál Nevědomí absolutně zazděn.
Nevědomí je vizuálně výjimečně působivý a úchvatný sci-fi film, který zbytečně shazuje scenáristická impotence a neschopnost přijít s originálním a promyšleným příběhem.
Michala Benešovská