Osamělý jezdec

Johny Depp a Gore Verbinski je kombinace, která už s druhým dílem Pirátů z Karibiku vyčerpala svůj potenciál. Stále však společně dokáží vytvořit atraktivně vyhlížející zboží.

Osamělý jezdec pokračuje tam, kde Verbinski skončil s Piráty. Děj se přesunul z Karibiku na vyprahlý Divoký západ, což je pravděpodobně jediný nápadnější rozdíl. Od Pirátů přešli také scenáristé Ted Elliott a Ted Rossio, které doplnil Justin Haythe (např. film Práskač). Aby byla návratnost investic maximální, osvědčený pirátský tým korunuje Johny Depp.

Nápad oživit americkou legendu, tajemného ochránce se škraboškou, který potírá zlořád na Divokém západě, vyšel z potřeby prozíravého producenta Jerryho Bruckheimera vytvořit novou komerčně veleúspěšnou sérii. Doufejme však, že tento smělý nápad zůstane pouze ve stadiu pokusu a další díl si tvůrci odpustí a pokusí se raději prznit jinou látku, neboť western už trpěl dostatečně.

Osamělý jezdec disponuje velmi stručnou dějovou kostrou. Tonto (Johny Depp), je potrhlý indiánský bojovník a strážce nevyřčených příběhů. John Reid (Arnie Hammer) je strážce zákona, kterého Tonto promění v maskovaného mstitele Osamělého. Dobrodružná cesta obou mužů začíná a v podstatě okamžitě také končí, neboť se z počáteční fáze postavy nikam neposunou.

Jako největší problém se jeví opět snaha o aktualizaci westernu v kombinaci s pompézními CGI efekty. Stejně jako u zpackaných Kovbojů a vetřelců se zde střetávají dva nesourodé prvky. Western patří ke klasickým žánrům a disponuje poměrně jasným uspořádáním a řadou předpokladů, které Osamělý jezdec narušuje, a to zcela bez čitelných motivací.

Koherentní děj a koncepce nebyly doménou ani Pirátů, avšak v jejich případě samotná podstata filmu (motivovaného pouťovou atrakcí) poskytovala daleko rozsáhlejší prostor pro experimenty, jeho zcela volné pojetí i absence příběhu (viz druhý díl pirátské série) nepůsobily rušivě a nesourodě jako v případě Osamělého jezdce.

Osamělý jezdec nevypráví, ale jen kupí v podstatě nahodilé události a gagy, které mají navíc tendenci se neustále opakovat. Tento repetivní cyklus podbarvuje hudba Hanse Zimmera a tím je pirátská variace dotažena a kompletní. Podobnosti a návaznosti na Piráty v oblasti celkového ladění snímku a jeho stylu jsou zcela zásadní a pro diváky, kteří z nějakého důvodu nejsou obeznámeni s touto sérií, je Osamělý jezdec prakticky nepochopitelný.

Neujasněný koncept způsobuje rušivé kolize mezi scénami. V jeden okamžik sledujeme téměř poctu klasickému westernu, kterou střídá přehnaná parodie, jež je v zápětí vystřídána kinematografickou atrakcí par excelence. Skrumáž stylů a přístupů vytváří neživotnou a nezáživnou stavbu, která se rozpíná na ubíjejících 151 minutách a ani úšklebky Deppa nemohou tuto katastrofu zvrátit.

Osamělý jezdec je ubíjející nuda a kupící se nelogické články dějového řetězce nevytváří žádný pevný řád. Westernová stylizace je tragická, vysokorozpočtové spektákly se s westernem zatím nedokáží vyrovnat a ani jeho pravidla a strukturu neumí kreativně využít. Verbinski zvládá hollywoodský precizní líbivý styl, ale dál se neodváží. Depp sází na univerzální škleb a neustále vykrádá svého Jacka Sparrowa, který byl však sám o sobě eklektickou figurkou.

Osamělý jezdec je prázdná a samoúčelná exhibice a posledních dvacet minut nabitých akcí zbylé dvě hodiny nudy nevykoupí.

Michala Benešovská

Hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Osamělý jezdec

(The Lone Ranger)

Režie: Gore Verbinski

Další články v kategorii