[Rec]3: Genésis je volným pokračováním úspěšného a podařeného hororu [REC] natočeného v roce 2007 a jeho sequelu [Rec]2, který vznikl dva roky poté. Tyto filmy patří mezi významné zástupce konceptu nazývaného „footage found“, který se stal oblíbeným právě v hororech. První dva díly [REC] však tento koncept ozvláštnily o novou dimenzi. Tvůrci Jaume Balaguéro a Paco Plaza přidali k estetice ruční kamery rafinované vyprávění a především ve druhém díle ukázali, jak se dá s tímto konceptem pracovat dynamicky také v adrenalinové akci.
Třetí díl [Rec]3: Genésis překvapivě opouští postupy footage found po prvních dvaceti minutách. Ačkoliv zpočátku sledujeme akci prostřednictvím několika postav, které disponují kamerou (minimálně tři postavy nám na okamžik zprostředkují svůj pohled). Také hotel, kde se děj odehrává, je vybaven hned několika bezpečnostními kamerami, ale jejich potenciál není využit, protože se Paco Plaza tentokrát rozhodl, že tento film natočí jinak než dva předešlé, tedy konvenčně a obyčejně.
Svatba je filmařsky atraktivní událost, nabízí prostor pro expozici i možnost dostat pod jednu střechu široké spektrum postav a děj se může vyvinout prakticky jakkoliv. V případě [Rec]3: Genésis se svatba promění v krvavý masakr. Z účastníků svatby Kolda a Clary se po útoku Koldova strýce stávají démonická monstra s touhou usmrtit vše okolo, tedy vypadají a chovají se jako zombies (povaha těchto monster je však nábožensky orientovaná, takže se o zombies nejedná). Proces jejich transformace je opravdu svižný. Způsobený chaos je příčinou toho, že se novomanželé rozdělí a po zbytek filmu sledujeme, jak jeden druhého hledají a likvidují všechny, kteří jim stojí v cestě. Novomanžel neváhá navléknout středověké brnění a vyzbrojen palcátem opouští bezpečnou půdu kaple a vrhá se mezi monstra. Nevěsta se po prožitých útrapách stává obdobou Jill Valentine z Resident Evil (dokonce vypadá jako ona). Naštěstí má v pravý okamžik v temném sklepení po ruce motorovou pilu a může se vydat vstříc svému princi v lesklém brnění. A cestou se ji připlete do cesty i Sponge Bob, tedy Sponge John.
[Rec]3: Genésis přináší stejně jako předešlé filmy variaci zombie / vymítačské žánrovky, kterou se pokouší odlehčit humornými vsuvkami a násilně naroubovaným love-story, které se navíc v tomto případě stává hnacím motorem řetězení příčin a následků. Zajímavé postavy (původní kameramani) se bohužel rychle vytratí a hledající se novomanželský pár působí poněkud nevěrohodně. To je také důvod, že film již není tak originální a poutavý jako první dva díly. Navíc interakcí s monstry ani nevidíme (o úvodní masakr jsme ochuzeni, jelikož náš pohled v tu chvíli ještě určuje mladý bratranec ženicha a jeho ruční kamera), avšak scény s motorovou pilou v hlavní roli se deficit násilností snaží vyrovnat.
Občas budete muset překousnout logické kiksy, občas vás bude dráždit některá z postav, zásadní otázku „Tak o co tady jde?“ nikdo příliš neřeší, ale rozumná stopáž vše udržuje v mezích snesitelnosti. Po prvním kousnutí sledujeme akci téměř nepřetržitě, ale žádných lekaček ani vypjatých momentů se tentokrát nedočkáme.
Nekomplikovaná forma dotváří společně přímočarým vyprávěním lehce stravitelný a jednoduchý horor. Nezbývá než doufat, že se k dalšímu pokračování navrátí Jaume Balaguéro a pohledy na akci přes hledáček kamery některé z postav.
Michala Benešovská