Nejnovějším snímkem talentovaného filamře Denise Villeneuvea se stalo hvězdně obsazené drama Zmizení. Denis Villeneuve, původem Kanaďan, se proslavil především snímky Polytechnika, Požáry nebo Maelström, které zaznamenaly velký ohlas na mnoha prestižních filmových festivalech a Villeneuve se díky nim dostal do přízně náročných diváků i kritiků. Autorem námětu ke Zmizení je Aaron Guzikowski, který předtím napsal scénář k průměrnému akčňáku Kontraband, a stejně jako v případě Kontrabandu není bohužel ani Zmizení příliš originální.
Zmizení je příběhem o dvou unesených dětech a martyriu, které doprovází jejich hledání, do kterého se na vlastní pěst aktivně zapojí Keller Dover (Hugh Jackman), otec jedné z pohřešovaných dívek. Oficiálně případ vyšetřuje detektiv Loki (Jake Gyllenhaal), který brzy hlavního podezřelého retardovaného Alexe Jonese (Paul Dano) propustí, brzy ale záhadně zmizí i sám podezřelý.

Zdánlivě zapeklitě se kroutící bludiště je plné notoricky známých klišé ponurých hollywoodských thrillerů. Labilní podezřelí, ještě labilnější otec uneseného dítěte, roztěkaný policista a matka propadající zoufalství a práškům na uklidnění. Objevují se další nezbytné entity (racionální a spravedliví černí sousedé, kněz a pupkatý policejní šéf) a společně se setkávají na anonymním ponurém předměstí, v potemnělých lesích a především v tajemném (neexistujícím) bludišti, se kterým se musí každý vypořádat po svém. Nechybí ani "šokující" zvraty, slepé uličky a "nečekaný" konec.

Hugh Jackman si zahrál zoufalého otce unesené dívky, který je pro záchranu dcery ochotný podniknout extrémní kroky, přičemž se tím sám odsuzuje k trestu. Mravokárná poselství jsou všudypřítomná a brzy se stávají vlezlými a nepatřičně agresivními. Hugh Jackman předvádí svůj standard, ale jeho výkon je zajímavý bezesporu tím, že zde nepoužívá adamantiové drápy. Jake Gyllenhaal si s rolí neurotického samotářského detektiva poradil bravurně a definitivně se vymanil ze stereotypních téměř chlapeckých rolí.Gyllenhaalův Loki je výraznou postavou filmu, jelikož se o něm během filmu nedozvíme téměř nic a tato neprůhlednost ho činí zajímavým. Paul Dano působí v roli retardovaného podivína Alexe naprosto přirozeně, naopak oscarová Melissa Leo, která si zahrála Alexovu tetu, nedostala bohužel příliš prostoru.

Zmizení otevírá očekávanou podzimní sezónu umělecky ambiciózních filmů, které budou figurovat v kategoriích mnoha prestižních cen. Zmizení má bezesporu dobré obsazení (dá se předpokládat, že v herecké kategorii přijde několik nominací), ale film je plný důvěrně známých postupů, prvků i sdělení.
Zmizení je řemeslně dobře zvládnutý film s neúnosně rozvláčným tempem a průhlednou zápletkou a jeho přestylizovaná syrovost a ponurost je umělá a povrchní. Snímek se setkal s obrovským úspěchem, který se po zhlédnutí filmu jeví poněkud nepochopitelným.
Michala Benešovská