Ačkoliv k nám ze západu proudí hromada kriminálních seriálů, nikde není psáno, že právě proto by se v tuzemsku měly točit jen samé povrchní srágory o vztazích. České televizi to sice došlo, její krimi výtvor Eden byl však neuvěřitelně chabým pokusem o cosi napínavého a dramatického. Prima zase chystala 1. oddělení, ale díky soudu má teď utrum. A tak zkouší štěstí Nova. Naráz začala točit hned dva krimi projekty. Expozitura si na svou premiéru ještě bude muset nějaký ten pátek počkat, hlavně kvůli daleko náročnější přípravě.

Kriminálka Anděl to měla naopak daleko jednodušší. To máte tak. Byla jednou jedna slovenská produkční společnost, která si usmyslela, že natočí moderní kriminální sérii, cosi jako odpověď na všechny ty americké CSI série. A tak vzniklo Mesto tieňov. Vzhledem k tomu, že se seriál odvysílal na Markíze, s níž má Nova díky stejnému vlastníkovi nadstandardní vztahy, slovo dalo slovo a některé díly či jména postav se přestěhovaly do českých reálií – samozřejmě pod taktovkou původního tvůrčího týmu.

Kriminálka Anděl má za sebou pouze dva díly, už z nich se ale dá ledacos vyčíst. Přimhouřené oči v souvislosti s tuzemskou tvorbou teď nechme stranou, konečně se tu totiž rodí něco, co vypadá alespoň trochu kvalitně. Pravda, trochu. Herci své repliky nedeklamují do kamery jako cvičená zvířátka a jejich výkony jsou přijatelné. Švehlík si jede s Taclíkem standard, Dvořáková se trochu hledá, Novotný decentně přehrává, Frej je prostě Frej (tedy Kubát z Pitavala o pětadvacet let dopředu), ale Stropnický je mimo. Namítněte mi, že jsem slepý, ale já tam žádný charakter nevidím, ani kdybych se rozkrájel. O Mejzlíkovi ani nemluvím. Přestože je jeho postava uvedena v titulních rolích, po dvou dílech o něm není ani vidu ani slechu.

Problém vidím i ve scénáři. Děje jsou totiž těžce předvídatelné. Korunu tomu nasadil hned první díl, který byl jako přetažený přes kopírák od svého slovenského vzoru. Třeba měli slovenští bratři málo času na přípravu, ale to se nepromíjí. Á propó, režie. Nemastná – neslaná. Pár filtříků, blackoutů, ilustráků na policejní auta před smíchovskou služebnou. Připomíná mi to Redakci, Ulici nebo Ordinaci, v nichž rotují stále ty samé obrázky pro větší vykreslenost prostředí. Jenže ono se to otřepe a pak to nudí. Záchranou jsou tak jen prostřihy z laboratoří nebo flashbacky z druhého dílu.
Takže... Lehký podprůměr nutně neznamená odpad a byl bych moc rád, kdyby se Kriminálka Anděl vytáhla alespoň na průměr. Jinak budeme muset čekat do příštího roku na Expozituru o Berdychově gangu, u níž ale nikde není psáno, že to konečně vytrhne.