Total Recall

Remake slavného akčního filmu Total Recall, který natočil Paul Verhoeven na začátku 90. let, nedopadl příliš slavně. Nový Total Recall v mnohém připomíná videohru. Je kompletně CGI, je rychlý, je akční. Má však jednu nevýhodu – nedá se hrát a jeho pouhé pasivní sledování po hodině přestane bavit.

Režisér Len Wiseman debutoval před téměř deseti lety akčním snímkem Underworld, jehož úspěch tkvěl především v upnuté kožené kombinéze Kate Beckinsale a v dynamických akčních scénách. Snímek se dočkal několika pokračování, přičemž Wiseman působil jako režisér ještě u druhého dílu Underworld: Evolution, u zbylých již převzal roli producenta. Největšího úspěchu Wiseman dosáhl ale režií čtvrtého pokračování akčního thrilleru Smrtonosná past 4.0. Wiseman v tomto případě dokázal, že akční scény natočit umí a zřejmě proto se vrhl na remake snímku Total Recall.

Colin Farrell hraje továrenského dělníka Douglase Quaida, který s vizáží gigola obsluhuje mašinu na výrobu policejních robotů, familiárně nazývaných „synťáci“, kteří slouží k represivním opatřením a udržování statusu quo policejního státu. Svět, ve kterém Douglas žije, je totiž poznamenám blíže nespecifikovanou, avšak ničivou válkou, která svět rozdělila na snobskou Britskou spojenou federaci (Evropská unie hadr) a evidentně méněcennou chudou Kolonii (v podstatě Austrálie), na jejímž území zřejmě operuje nebezpečná odbojářská skupina. Továrna, kde Douglas pracuje, se nachází právě v Kolonii, do které se cestuje zásadně pomocí obřího šroubu zvaném téměř pratchettovsky „Zeměpád“ (originální název Fall se překladatelům zřejmě zdál sterilní). Douglas žije se sexy manželkou Lori (Kate Beckinsale) v bytě plném hi-tech hračiček a kromě nudné práce ho pronásledují podivné sny. Douglas zkrátka není se svým životem úplně spokojen, a proto se vydává do Rekallu, společnosti, která lidem implantuje vzpomínky na události, které nikdy nezažili, a tím dělá jejich smutný život snesitelnější. Douglase napadne, že si nechá do žil vpravit vzpomínky tajného agenta. Jenže ještě než k tomu dojde, Rekall obsadí ozbrojená jednotka, která jde evidentně po Douglasovi, který bude zřejmě někým úplně jiným, než si doposud myslel. Začíná zběsilá honička za pravdou.

Total Recall však ubíjí povrchní scénář Kurta Wimmera, který stojí za filmy jako Salt nebo v tomto případě lepší zmínit opravdu otřesný snímek Ultraviolet s Milou Jovovich, který Wimmer nejen napsal, ale také režíroval.

Snímek rezignoval na brakovost, mimozemšťany, teatrální násilí i humor Verhoevenovy verze a Wiseman se pokouší spíše o vážný sci-fi thriller, kde se mimoděk velice neobratně snaží řešit sociální problémy Světa budoucnosti. Kromě kraťoučkého záběru na prostitutku se třemi ňadry tu prakticky žádná výrazná analogie s pojetím předešlé verze není. Děj je sice v mnoha ohledech stejný, avšak snaha o dodání vážnějšího tónu vyznívá naprázdno a politicko-mocenská rošáda na pozadí je přinejmenším nedotažená, nudná a zbytečná. CGI svět, ve kterém se film odehrává, je kombinací několika důvěrně známých filmových světů. Při pohledu na několik vrstev dálnice pro vznášedlová auta si nelze nevybavit Pátý element, synťáci připomínají roboty z filmu Já, robot a ponurá atmosféra deštivého futuristického města je důvěrně známá z Blade Runnera.

Akčních scén je v Total Recallu požehnaně, Kate Beckinsale je v roli „drsné holky“ daleko působivější než Colin Farell nebo nevýrazná Jessica Biel. Dokonce by se dalo říct, že performance Kate Beckinsale je vlastně na Wisemanově filmu to nejpovedenější. Total Recall trpí tupou přímočarostí a po chvíli začne svou zbrklostí a předvídatelností nudit. A hlavně vyvolává opět naléhavou otázku, zda jsou podobné filmové recyklace nutné.

Michala Benešovská

 
Hodnocení:

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Total Recall

(Total Recall)

Režie: Len Wiseman

Další články v kategorii